Snelle feiten over digital branding: Mensen hebben de neiging om te denken dat branding alles te maken heeft met visuele identiteit. Als je aan branding in de traditionele zin denkt, denk je aan logo’s, kleurenschema’s en huisstijl aanduidingen zoals briefhoofden en visitekaartjes. Je zult het niet mis hebben als je denkt dat dit is wat branding is. Denk bijvoorbeeld aan merken als Nike en Coca Cola. Hun logo’s en kleurenschema’s inspireren echt wat je van hen vindt.

 

Branding bestaat niet alleen uit visuele identiteit

Je vergist je echter zeer als je denkt dat branding alleen over visuele identiteit gaat. Beschouw het op deze manier. Voel je je alleen tot mensen aangetrokken op basis van hoe ze eruit zien? Nee, de persoonlijkheden van mensen en hoe ze zich tegenover je gedragen, andere mensen en situaties spelen ook een rol in wat je van hen vindt. Hetzelfde geldt voor digital branding.

Jouw persoonlijke merk of dat van jouw blog of bedrijf is de som van de ervaringen van mensen met jouw merk. Dit bestaat niet alleen uit jouw logo, de lay-out van je blog of het kleurenschema. Deze dingen zijn belangrijk, maar ze vormen een heel klein onderdeel van een veel groter en ingewikkelder plaatje.

 

Digital Branding als onderdeel van de Digitale revolutie

Weet je nog dat ik zei dat we midden in een digitale revolutie zitten? Nou branding maakt deel uit van die digitale revolutie. Waar mensen vroeger passief advertenties in kranten en tijdschriften zagen of een advertentie op televisie zagen en er niet mee konden communiceren, is alles veranderd.

Wat heeft zo’n enorm verschil gemaakt in de manier waarop mensen een merk ervaren? Alles! Social-mediaplatforms zoals Facebook, Twitter, Instagram en nog veel meer hebben het voor mensen mogelijk gemaakt om actief betrokken te zijn bij jouw merk en deze interactiviteit heeft invloed gehad op hoe iedereen jouw merk ziet en ervaart. Recensies op websites, blogs en op Google-my-Business en op deze sociale mediaplatforms hebben ook invloed gehad op de hele merkbeleving.

Snap je waarom ik zeg dat het er niet alleen toe doet hoe je merk eruit ziet, maar ook hoe mensen je merk online ervaren? Dit is waarom het Digital Branding heet en waarom ik het beschouw als onderdeel van de digitale revolutie. Elke ervaring die uw doelgroep van u heeft (inclusief wat ze over je lezen op Facebook, Instagram en Twitter), is erg belangrijk. Een persoon hoeft maar één zeer vervelende en zeer negatieve recensie over jou of jouw bedrijf op Facebook achter te laten en iedereen die het leest, zal er op de een of andere manier door worden beïnvloed.

 

Wat wil jij dat jouw publiek ervaart?

Wanneer je besluit wat de marketingstrategie van jouw bedrijf zal zijn, bedenk dan hoe je wilt dat het er online uitziet en wat je wilt dat jouw publiek ervaart wanneer ze jouw website of blog en social media pagina’s bezoeken, omdat jouw digitale merk belangrijker is dan hoe jouw logo of briefpapier eruitziet.

Vertel me alsjeblieft wat je van digital branding vindt en of je het ermee eens bent dat digitale merkbekendheid ertoe doet. Ik kijk er naar uit van je te horen. Als je meer wilt weten over het plannen van jouw marketingstrategie, meld je dan aan voor mijn nieuwsbrief, waarmee ik je niet zal spammen, maar waardevolle informatie geef over het opbouwen van jouw bedrijf.