Hoe een merkboodschap geweldige voordelen van branding oplevert? Er zijn een aantal factoren die bijdragen aan een sterke branding. Hoewel een logo en bloggen beide kunnen helpen bij het opbouwen van een merkidentiteit, kan een merkboodschap ook grote voordelen opleveren. In dit bericht ontdek je wat een merkboodschap is, waarom het belangrijk is bij bloggen en hoe je er een kunt ontwikkelen die bij je bedrijf past.
Wat is een merkboodschap?
Een merkboodschap is een beetje als een slogan voor een bedrijf. Het is ontworpen om in de hele inhoud te worden gebruikt om jouw publiek te helpen de waarden van het bedrijf te begrijpen. Je kunt voorbeelden van bekende merken bekijken om te begrijpen wat een merkboodschap is. Slechts enkele van de meest bekende merkboodschappen zijn:
- Nike : Just do it
- Walmart : Safe money. Live better
- Tony’s Chocolonely : Crazy about chocolate, serious about people.’
Je herkent deze merkboodschappen waarschijnlijk onmiddellijk en dat is waar je naar wilt streven met de boodschap van jouw bedrijf. Het is kort, pakkend en geeft weer waar het bedrijf over gaat.
De voordelen van branding met een sterke merkboodschap
Het bedenken van een sterke merkboodschap levert een bedrijf veel voordelen op. Ten eerste helpt het jouw publiek precies te begrijpen wat je doet. Ze weten meteen welk probleem jouw bedrijf oplost en waarom ze uiteindelijk voor jouw bedrijf moeten kiezen.
De merkboodschap kan ook een sterke invloed hebben op de koopbeslissing van een klant. Het kan jouw bedrijf ook helpen zich te onderscheiden van je concurrenten. Dit is vooral gunstig voor degenen die in een concurrerende sector werken.
Jouw merkboodschap kan je ook helpen om het juiste type klanten aan te trekken. Het laat je persoonlijkheid zien, wat tegenwoordig belangrijk is voor klanten, omdat het echt helpt om vertrouwen op te bouwen.
Je kunt het opnemen tegen honderden concurrenten, afhankelijk van de branche waarin je werkzaam bent. Het hebben van de juiste merkboodschap kan je helpen om je te onderscheiden en te beïnvloeden of een klant jou of je concurrent kiest.
Dit zijn slechts enkele van de voordelen van het creëren van een sterke merkboodschap. Dus nu je de belangrijkste voordelen kent, is de vraag: hoe kun je een sterke merkboodschap creëren?
Hoe je een sterke boodschap kunt creëren die bij jouw merk past
Klaar om een sterke merkboodschap te creëren die bij jouw merk past? Er zijn een paar belangrijke factoren waarmee je rekening moet houden bij het kiezen van de juiste formulering.
Ten eerste wil je de boodschap creëren vanuit het perspectief van de klant. Ontdek wat voor jouw klanten het belangrijkst is door ze te onderzoeken en hun gewoonten op sociale media te onderzoeken. Concentreer je op zoekwoorden die vaak verschijnen en bedenk wat voor hen het belangrijkst is. Je moet ook nadenken over wat jouw bedrijf of producten uniek maakt. Denk ook aan jouw visie voor het bedrijf en waar je waarde creëert voor jouw klanten.
Het kan erg handig zijn om naar de merkboodschappen van jouw concurrent te kijken. Bekijk hun about-pagina om te zien hoe ze zichzelf op de markt brengen. Je kunt veel van jouw concurrenten leren, dus onderschat de kracht van onderzoek naar hen niet.
Nu je weet waar je op moet letten, volgt hier een korte stapsgewijze handleiding om de ultieme merkboodschap te creëren:
- Schrijf inzichten op die je tegenkomt bij het onderzoeken van bovengenoemde factoren.
- Maak een Venn-diagram om te bepalen hoe de verschillende perspectieven elkaar overlappen. Zijn er bijvoorbeeld overlappende factoren die verbinden wat jouw klanten willen en wat jouw bedrijf te bieden heeft?
Deze twee eenvoudige stappen zouden je moeten helpen om jouw merkboodschap opties te verfijnen.
Het creëren van een sterke merkboodschap die je bij jouw blogposts kunt gebruiken, zal van onschatbare waarde blijken voor jouw bedrijf. Het helpt je uiteindelijk om jouw diensten beter op de markt te brengen en vertrouwen bij jouw publiek te ontwikkelen. Je kunt het ook gebruiken om koopbeslissingen te beïnvloeden. Volg de bovenstaande tips om een merkboodschap te creëren die echt resoneert met jouw bedrijf. Geen tijd om te bloggen? Bekijk mijn blog-abonnementen en krijg jouw blogs iedere maand op een presenteerblaadje aangeleverd.
Lees ook de vorige artikelen over “Snelle feiten over Digital Branding” en download de infographic over Personal Branding voor meer inzicht in dit zeer belangrijke onderwerp.